Økologi

Danmark er førende på det økologiske verdensmarked både mht salg og produktion. Prisspænd og -udsving på økologiske råvarer er typisk noget større end på konventionelle. Vi hjælper danske landmænd med at få et overblik.

Økologiske landmænd

Danskerne er de europæer, der bruger flest penge på økologiske varer, og forbruget stiger år for år. I 2015 udgjorde økologiske fødevarer i detailhandlen 8 %, og i 2014 blev der solgt økologiske varer for 6,2 mia DKK i danske supermarkeder.

Derudover er der et stort marked for økologiske fødevarer, der sælges fra fx gård-, internet- og specialbutikker samt via abonnementsordninger. Grossister og cateringvirksomheder alene købte i 2014 økologi for 1,3 mia DKK.

Det er helt klart en øget fokus blandt den danske (og internationale) befolkning på miljø og sundhed, der ligger bag den stigende interesse for økologiske madvarer. Derudover er den økologiske sektors stærke markedsføring med løbende produktudvikling og branding naturligvis medvirkende til, at stadig flere forbrugere køber økologisk. 

AgroMarkets og økologi

Økologi området er et meget snævert marked og dermed ikke så priseffektivt som andre markeder. På et konventionelt marked er der altid nogen, der vil købe og sælge. Det er ikke tilfældet for økologi. Derfor bliver prisspænd og prisudsving på økologiske råvarer typisk noget større end på konventionelle.

AgroMarkets bringer informationer om priser og kommentarer ift markedet og markedets udvikling. Da markedet ikke er effektivt nok, kan vi desværre på nuværende tidspunkt ikke give købs- og salgssignaler, som vi gør det på fx korn og oliefrø.

Vi baserer desuden vores analyser og anbefalinger på en landbrugsfaglig viden målrettet danske økologer via et tæt samarbejde med fagfolk landet over bla hos ØkologiRådgivning Danmark.

Har du et guld, sølv eller bronze abonnement, kan du se vores markedskommentarer og priser